Πέμπτη 17 Μαρτίου 2016

O Tempora,O Mores:''Το ηθικό μειονέκτημα της χώρας...''

Ο Κικέρων (106-43 πΧ) ήταν ένας από τους επιφανέστερους άνδρες της Ρώμης, υπήρξε κορυφαίος ρήτορας της αρχαιότητας μετά τον Έλληνα Δημοσθένη και σπουδαίος συγγραφέας. Αναμείχθηκε στα πολιτικά της Ρώμης και ανέβηκε σε μεγάλα αξιώματα. Το έτος 63 πΧ έγινε ύπατος. Αποκαλύπτοντας την συνωμοσία του «Κατιλίνα», εκφώνησε εναντίον του τέσσερις απ' τους καλύτερους λόγους του, πετυχαίνοντας την καταδίκη του συνωμότη και των συνενόχων του. 

Ο Κατιλίνας (108-62 πΧ) ήταν Ρωμαίος πολιτικός, υπήρξε «πραίτωρ» και κυβερνήτης της Αφρικής. Το έτος 63 πΧ οργάνωσε με άλλους συνωμοσία για την βίαιη κατάληψη της εξουσίας, ανατρέποντας την Δημοκρατία. Ο Κικέρων αγορεύοντας στην Σύγκλητο (πρώτη αγόρευσε κατά του Κατιλίνα) είπε το περίφημο «O tempora! Ο mores»! («Ω καιροί, ώ ήθη!») κατηγορώντας τον ότι συγκέντρωσε στρατό και κατέφυγε στην «Ετρουρία» για ανατροπή του δημοκρατικού πολιτεύματος και τον σφετερισμό της εξουσίας. Με την συγκεκριμένη φράση (που έχει την έννοια: άλλοι καιροί, άλλα ήθη) εξέφραζε την οργή και την αγανάκτησή του για την διαφθορά των ηθών της εποχής του.

Ο ξεπεσμός των ηθών και το δράμα του Κικέρωνα

Αν φαντασιακά μεταφέρουμε τον Κικέρωνα στη σημερινή εποχή,στην απαξίωση κάθε ηθικής έκφανσης και αξίας,τι πιστεύετε ότι θα έλεγε?Το μόνο σίγουρο είναι ότι θα ξεκινούσε αγωγή με ζάναξ για να μπορέσει να ηρεμήσει από τον κατήφορο της ελληνικής πραγματικότητας.
Μα γιατί πράγμα μιλάς,θα μου πει κάποιος πιο αιωρούμενος στους αιθέρες από εμένα.Παραβλέποντας την κατάπτυστη πολιτική πορεία των γνωστών ανδρείκελων που κυβερνούν την χώρα τόσα χρόνια,2 πολύ πρόσφατα παραδείγματα θα μπορούσαν να εξηγήσουν με ακραιφνή τρόπο σε αυτό το άτομο την καθοδική πορεία των αξιών στην χώρα μας.

Πρόκειται για παράδοξο.Ενώ ο κόσμος στο σύνολο προοδεύει σε κάθε τομέα εκθετικά(τεχνολογικό,ιατρικό κλπ) όσο περνάνε τα χρόνια η ηθική μας υπόσταση διαβρώνεται πιο γρήγορα και από όσο διαβρώνει το μέταλλο η σκουριά.

Πιο συγκεκριμένα,τι σχέση μπορεί να έχει ένας Υπουργός και δη πολιτισμού(Αριστείδης Μπαλτάς) που εκπροσωπεί και προστατεύει το λόγιο πνεύμα,τα ήθη και τις αξίες της ελληνικής πολιτείας με έναν λαϊκό καλλιτέχνη(Νότης Σφακιανάκης) ευρείας αποδοχής από τον ελληνικό λαό και με έναν μητροπολίτη(Αμβρόσιος) ο οποίος εκπροσωπεί την ορθοδοξία και τον Λόγο του Κυρίου σε μια κλασσικά θεοκρατούμενη χώρα?

Η τομή σύγκλισης των τριών φαινομενικά άσχετων μεταξύ τους προσωπικοτήτων έγκειται στο πως αντιμετωπίζουν ένα από τα σκοτεινότερα ζητήματα της σύγχρονης εποχής,το προσφυγικό,το οποίο προκαλεί πόνο και θλίψη σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης.


Οι επίμαχες δηλώσεις και...το ραγισμένο ηθικό πλεονέκτημα

  • Αριστείδης Μπαλτάς:’’Τιμητική η εικόνα της Ειδομένης για την Ελλάδα.Εφόσον διατηρούν κλειστά τα σύνορα του Βαλκανικού Διαδρόμου,η Ελλάδα παρουσιάζεται σε όλο τον κόσμο οτι δεν προσπαθεί η ίδια να εκδιώξει τους 14.000 εγκλωβισμένους πρόσφυγες.Πρόκειται για θετική διαφήμιση...’’


  • Νότης Σφακιανάκης:’’ Το κόλπο είναι στημένο και έρχονται ορδές ανθρώπων οι οποίοι ''βιάζουν'' την πατρίδα μας. Δεν είναι πρόσφυγες! Είναι ριψάσπιδες. Δεν τους επιτέθηκε καμία άλλη χώρα, έφυγαν από την πατρίδα τους που έχει εμφύλιο πόλεμο. Και μην ξεχνάς, αυτοί οι άνθρωποι, γιατί εγώ τους έζησα όλο το καλοκαίρι στην Κω, έρχονται με πορτοφόλια γεμάτα με χαρτονομίσματα των 500 ευρώ. Είναι απίστευτο αυτό που είδα.Αφού η μάνα τους έχει ένα πορτοφόλι γεμάτο, τι θα πει "τα μωρά";’’



  • Σεβ. Μητροπολίτης Καλαβρύτων Αμβρόσιος:’’ η αποστολή των μυριάδων μεταναστών, Μουσουλμάνων στο θρήσκευμα, στη Χώρα μας σκοπόν έχει να αλλοιώσει τον χαρακτήρα της Πατρίδος μας.Έχουμε εκτεθή δημοσίως, ισχυριζόμενος, ότι έπειτα από δύο-τρείς δεκαετίες οι Ισλαμιστές - μετανάστες θα είναι τά αφεντικά στον τόπο μας, εμείς δε «ξένοι» στην Πατρίδα μας.Οι Μουσουλμάνοι τότε θα είναι οι Νοικοκυραίοι και τα παιδιά σας ή τα εγγόνια σας οι υπηρέτες! Εκείνοι θα είναι οι Εργοδότες και τα παιδιά σας οι εργάτες!


O tempora,O mores!!!!

Μέσα σε αυτές τις τρεις προσωπικότητες συνοψίζεται η ελληνική νεωτεριστική κουλτούρα.Η κουλτούρα και αντίληψη που αντί να ανυψωθεί,κατηφόρισε κουβαλώντας την σοβαροφάνεια,την υποκρισία και την οπισθοδρομικότητα μιας εποχής που ακόμη και η παραμικρή καινοτομία καιγόταν δεμένη σε έναν πάσσαλο στο κέντρο της πλατείας του χωριού...Ιδεοληψία,μισανθρωπία και αποσχισμένες από τον ρεαλισμό προσωπικότητες,οι οποίες αν και έτυχαν αποδοχής από το ευρύ κοινό(είτε αυτοί ήταν πιστοί,είτε ψηφοφόροι,είτε θαμώνες στα μπουζούκια),αρνήθηκαν να υποτάξουν το πνεύμα τους στην φωτεινότερη και πιο προοδευτική εποχή.

Δεν υπονοώ πως όλη η χώρα είναι έτσι.Ευτυχώς στις θέσεις κλειδιά που κρατούν αυτόν τον τόπο όρθιο,όπως είναι το σύνολο της νεολαίας,δεν υπάρχουν τέτοιες κοντόφθαλμες και μισαλλόδοξες αντιλήψεις.Αλλά όπως και ο στόχος του διασώστη είναι να σώσει κάθε παγιδευμένη ψυχή σε κίνδυνο έτσι και εμείς σαν σύνολο δεν είναι η λύση να πάμε μπροστά απομονώνοντας αυτές τις προσωπικότητες αλλά να προσπαθήσουμε να τους προσφέρουμε μια πιο ανοιχτή και αισιόδοξη σκοπιά ή έστω να αποτρέψουμε την δηλητηριώδη επιρροή τους στους υπολοίπους.Και έτσι μια μέρα θα μπορούμε να μιλάμε για μια προοδευτική κοινωνία,η οποία αν και θα έχει αγκυλώσεις,αυτές δεν θα αποτελούν πλέον σημείο αναφοράς.

Ω καιροί,ω ήθη λοιπόν στην Ελλάδα του υπαρκτού σουρεαλισμού όπου ο Κικέρωνας σίγουρα θα όπλιζε το 9άρι και θα έβαζε μια τελεία στον δραματικό 21ο  αιώνα που διανύουμε.

ΝΑΤΣΙΟΠΟΥΛΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ,ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΑΠΘ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου